Diagnostyka USG

Ultrasonografia jest jednym z najważniejszych badań diagnostycznych

Ultrasonografia (inaczej USG)  jest jednym z najczęściej wykonywanych badań i pozwala na wykrycie wielu stanów chorobowych w organizmie. Jest to badanie bezbolesne i bezinwazyjne. Dodatkowo, można je powtarzać w niewielkich odstępach czasu. Metoda ta polega na wykorzystaniu fal akustycznych o wysokiej częstotliwości penetrującej w głąb tkanek. Choć ludzkie ucho nie może ich usłyszeć, mają one zdolność przenikania naszego organizmu, ale (w przeciwieństwie do promieni rentgenowskich) nie działają na nie niekorzystnie. Badany narząd jest widoczny na monitorze. Aby przewodzenie impulsów było łatwiejsze, badany fragment ciała smaruje się żelem.

Jakie są wskazania do wykonania badania USG?

Istnieje bardzo wiele różnych wskazań do wykonania ultrasonografii. Najczęstszą przyczyną wykonywania badania USG jest diagnostyka rozmaitych zmian chorobowych i wykrycie guzów, zmian pourazowych czy torbieli. Oprócz tego badanie ultrasonograficzne przeprowadza się także po to, by sprawdzić, jakie nastąpiły rezultaty leczenia i czy kolejne kroki muszą opierać się na dalszym leczeniu, czy wystarczą działania profilaktyczne.

Kiedy nie można wykonać badania USG?

Badanie ultrasonograficzne jest uznawane za jedno z najbezpieczniejszych badań. Dlatego też nie ma zbyt wielu przeciwwskazań do jego wykonania. Nie zaleca się jednak wykonywania USG w miejscach otwartych ran, oparzeń, a także urazów kości. Przeciwwskazanie stanowić może także złamanie, które zostało świeżo zamknięte (badanie mogłoby powodować ból). Nie wykonuje się go również na pełnym opatrunku gipsowym.

Na badanie ubierz komfortowy strój, który ułatwi dostęp do badanego obszaru ciała. Zadbaj o higienę osobistą, a także weź ze sobą wcześniejsze wyniki badań radiologicznych.